wtorek, 10 listopada 2009

Prawy do lewego?

Już dawno o tym myślałam. Jako, że należę do osobników o bardziej rozwiniętej prawej półkuli mózgu, nie omieszkam napisać o tym, że lewy nie znaczy gorszy. ;)

Prawa półkula teoretycznie odpowiada za: rytm, świadomość przestrzeni, obraz całości, wyobraźnię, marzenia, postrzeganie kolorów, postrzeganie rozmiarów. W takim razie nie narzekam.
Jednocześnie będąc leworęczna teoretycznie jestem uboższa o: logikę, liczby, hierarchię, linearność i zbiory.

Specjalnie użyłam słowa "teoretycznie". Badania naukowe badaniami, ale zbyt wiele czynników ma wpływ na zdolności i umiejętności, aby przypisywać je głównie prawo lub leworęczności. To jest trochę jak bezgraniczna wiara w horoskopy- bez sensu... Niemniej jeśli się sprawdzi, to nic się nie stanie.

Rozśmieszyło mnie to, gdy wchodząc na stronę leworęczność.pl natknęłam się na pełne patosu intro o Napoleonie. Jeśli to kogoś podbudowało i uważa, że bycie leworęcznym to klucz do sukcesu, to niech sobie tak myśli. Nie każdy kto leworęczny to Napoleon...tak samo, jak nie wszystko czekolada, co jest brązowe.

Co jeszcze mnie śmieszy to to, że naczytałam się dużo o dyskryminacji leworęcznych, o braku odpowiednich artykułów papierniczych itp. O biedactwa! Jedyne co mi może "przeszkadzać" to to, że mam napisy na ołówkach do góry nogami, i że czasem mi się atrament z pióra rozmazuje. Poza tym, nie narzekam, bo linijką mnie nigdy nie bili.

Ringo Starr
  • Leworęczni to największa mniejszość świata.
  • 13 sierpnia - Międzynarodowe święto osób leworęcznych.
  • Po łacinie leworęczność to "sinistral" - diabeł. Francuskie słowo „gauche” oznacza osobę leworęczną, a także kogoś niezręcznego, niezdarnego, pozbawionego ogłady. Włoskie słowo „mancini” może być użyte w znaczeniu „krzywy”, „zdeformowany” lub „nie uczciwy”. Portugalskie słowo „kanhoto”, czyli „lewy”, występuje również w znaczeniu „słaby”, „kiepski”. W angielskim zwrocie „cack-handed” słowo „cack” to odchody.
  • Grecy i Rzymianie nosili obrączkę na lewej ręce, aby uchronić się przed złem, jakie w niej tkwiło. Uważa się, że toast wzniesiony lewą ręką jest nieszczery lub podszyty wrogością.
  • Za to Inkowie oddawali cześć ludziom leworęcznym, a członkowie plemienia Zuni, żyjącego w Ameryce Północnej, wierzyli, że ludzie leworęczni przynoszą szczęście.
Źródło ciekawostek

Marilyn Monroe

A tutaj sławni leworęczni, bynajmniej nie "sławni, bo leworęczni" (wybrałam swoich ulubionych z długiej listy)

Sztuka:
Leonardo da Vinci, Henri Toulouse- Lautrec, Albrecht Durer, Paul Klee, Peter Paul Rubens
Muzycy:
Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig Van Beethoven, Ringo Starr, Niccolo Paganini,Jimi Hendrix
Moda:
Jean Paul Gaultier
Pisarze:
Mark Twain, Franz Kafka
Aktorki:
Marilyn Monroe, Julia Roberts, Demi Moore, Nicole Kidman, Whoopi Goldberg, Angelina Jolie, Drew Barrymore
Aktorzy:
Robert de Niro, Gary Oldman, Charlie Chaplin


Charlie Chaplin

Dzisiaj 11 listopada. Mimo, że wolność zmusza do dokonywania trudnych wyborów...

"Mając wolność, kwiaty, książki i księżyc, któż nie byłby w pełni szczęśliwy?"

("With freedom, flowers, books and the moon, who could not be perfectly happy?")

Oscar Wilde

Uwaga, uwaga! W piątek 13 (szczęśliwy dzień!) Dzień Domina. Oglądajcie TVN o 22.00. To taka moja dziecinna naleciałość, zupełnie jak uwielbienie dla fajerwerków. Temat przewodni to "Świat Domina". Ze wszystkich, które oglądałam najbardziej podobał mi się temat "Muzyka z filmów" w 2006 roku. Na pierwszym Domino Day w 1974 roku ilość przewróconych kostek wynosiła 11 111. W tamtym roku było to 4 345 027 kostek. Jest postęp. Ahh, nie mogę się doczekać!

Serdeczności. Leworęczna, uwielbiająca fajerwerki i domino- Karcia.

5 komentarzy:

  1. HOla
    n_____n
    misteriosamente me encontre o me cruce con tu blog.
    esta interesante aunque para serte franco no comprendi para nada el idioma. Lo mas provable es que tampoco comprendas este, trate de traducir algo pero no supe que idioma era.
    de todas maneras dejo saludos
    n_n

    OdpowiedzUsuń
  2. Obiecuję, że gdy znajdę nożyczki dla leworęcznych,to od razu Ci je sprezętuję. A na rozmazywanie się atramentu chyba nie ma innej rady, jak pisać od prawej do lewej:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Również Praworęczna Paulina11 listopada 2009 02:10

    Wiesz, ten post bardzo spodobał się mojej mamie, która zajrzała mi przez ramię kiedy to czytałam i oderwała się od pieczenia karpatki, żeby zgłębić całość, wszakże i ona jest leworęczna. Tak więc przekazuję wyrazy uznania, oczywiście również w swoim imieniu, i również dołączam się do Wielkiego Oczekiwania na Domino Day, bo o niczym innym tak nie marzę, jak o tym, żeby się kiedyś znaleźć w grupie osób budujących tą małą rzeczywistość z kostek ;) Póki co zostaje mi oglądanie, co z przyjemnością uczynię. Całusy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie zastanawiałam się, czy bycie leworęcznym moze stanowić problem. Było to dla mnie normalne, choć jestem praworęczna ( ale trzymam dziwnie długopis, więc też może coś ze mną nie tak. ;p )wiem, że jakieś 60, 50 lat temu, mówiono dzieciom, by używały prawej ręki ( jakkolwiek to dziwnie brzmi (?) ), miał tak np. mój dziadek i teraz jest dwuręczny. Osobiście lewą ręką potrafię tworzyć jedynie kulfony ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. To może jeszcze leworęczni politycy? Jakiś Paweł Janas^^

    OdpowiedzUsuń

Albo mi się wydaję, albo ta opcja ma problemy z byciem sprawną.